Total Pageviews

Saturday, February 27, 2016

Sesumpah....

Bismillahirahmanirrahim...

Orang melayu panggil sesumpah, kalau Mat Saleh panggil chameleon.
Kalau kat Malaysia nak jumpa memang susah macam kalau kat bandar Mafraq Jordan ni macam nak jumpa ikan keli.
Sepanjang 20 tahun hidup saya pernah jumpa sekali je itu pun time sekolah rendah dulu.

Sesumpah ialah sejenis binatang yang kita sudah maklum akan kelebihannya yang mampu berubah warna badannya mengikut persekitaran bagi tujuan perlindungan dan menangkap serangga. Disamping itu, sesumpah juga memiliki daya penglihatan yang luas disebabkan sesumpah memiliki 'stereoscopic vision' yang membenarkan matanya melihat persekitaran dengan lebih luas.

Disini saya ingin kaitkan kelebihan yang telah Allah beri kepada sesumpah terhadap survival kehidupan kita seharian.
Kelebihannya yang mampu berubah warna kulit bagi menyesuaikan diri terhadap persekitaran. Kita lihat kelebihan ini merupakan antara salah satu survival sesumpah dalam menghadapi cabaran atau ancaman yang mendatang. Begitu juga manusia, amat menarik jika kita mampu menyesuaikan diri dengan persekitaran. Tidaklah saya maksudkan warna kulit kita, tapi sikap sosial dan pergaulan kita dengan orang yang disekeliling kita. Bak kata pepatah melayu masuk kandang kambing mengembek,masuk kandang lembu mengembu.

Perkara ini harus dilakukan disetiap masa tak kira lapisan masyarakat apa pun yang kita hadapi. Sebagai contoh, jika kita bersama kawan kawan kita yang kaya atau sombong. Jangan berasa inferior atau tak yakin diri. Bukan bermaksud kita turut menjadi sombong sambil sanggup berhabis ratusan malah ribuan ringgit bagi capai standart mereka. Kita perlu bijak dalam mengalahkan ego mereka ataupun paling kurang mereka berasa yang kekayaan atau kemegahan mereka nothing to be compared to you. Seem like dust. Caranya ,hehehe, korang kena tanya pakar, sebab aku pun tengah belajar.

Kemudian apabila kita bergaul dengan orang yang kurang bernasib baik dari segi apa pun aspek kehidupan. Janganlah pula kita bersikap superior terhadap mereka. Layan mereka sepertimana kita ingin dilayan. Mentang mentang kita geng budak budak cool, kita layan yang nerd or geek macam anjing. Kita geng budak sains kita pergi sembang dengan budak cashier segala term sains yang kalau mereka dengar ingatkan nama ultraman. Kalau geng belajar agama ataupun join usrah , kita sembang dengan budak mechanic segala nama kitab ,segala term fiqah,aqidah pulak. Ana enta segala. Memang budak tu pun, terus cari sejadah,ambil wudhu, ucap syahadah balik. Takut tak kuat iman sebab tak pernah dengar benda benda segala ni.

Disini bukanlah saya ingin kata yang kita tak perlu ada jati diri ataupun kita jadi lalang. Kita perlu kuatkan pegangan kita ataupun peribadi kita akan tetapi janganlah sampai kita membuat orang lain rasa tidak selesa akan kehadiran kita.Kita tidak perlu sampai gadaikan prinsip,cukuplah sekadar fleksibaliti kita mampu menarik orang terhadap kita. Sesumpah tak pernah mengaku dirinya kayu tatkala berubah mengikut warna kayu. Begitu juga kita,
supaya pemikiran holier than thou or superior than thou boleh dihakis.

Idea ini muncul selepas solat dhuha ,
so mungkin terpelihara daripada gangguan syaitan,hehehehe..

Wallahualam sekian.

#blogkutuli

3 comments: