Total Pageviews

Wednesday, March 9, 2016

Aziz #1 Hijrah si Kechik

1 ~ hijrah si kechik

       “Aziz bangun, bapak kau dah tunggu tu, siap lekas”  laung Mak Mah dari dapur. Ditemani udara kampung yang damai, pancaran cahaya matahari yang menyapa pagi dan haiwan haiwan yang berzikir dalam bahasa mereka memuji pemilik segala kekuatan. Termenung budak 12 tahun ke luar jendela kayu leka dan asyik  memerhati ibu kucing yang begitu kasih menjilat bulu anaknya. Tersentak mendengar panggilan ibunya lekas dia mengesat matanya yang berkaca kesedihan. Bermonolog Aziz sendiri , “kenapa mak hantar aku  jauh ke kl, abang abang yang lain tak pulak pergi jauh” . Mak Mah menyiapkan sarapan pagi untuk keluarganya sambil mengomel sendirian “harap Aziz fahamlah kenapa aku terpaksa hantar dia ke kl”. Turun aziz sambil membawa dua beg berisi pakaian dan kelengkapan hidup. Duduk Aziz sebelah kakak sulungnya yang kemas memakai pakaian seragam kerjanya. Senyum dia pada Aziz, dibalas cebikan masam, kehairanan kakaknya tidak memahami situasi dan kegalauan hati aziz.

        “Aziz kau dah siap kemas barang kau?” Tanya ayahnya yang sedang membaca akhbar melayu. “Dah bah, aziz dah siap dari semalam lagi, semua barang dah siap, katil aziz pon dah kemas  nanti adik mi boleh ambil”. Tenang ayahnya membaca rajuk dalam pertuturan anaknya yang keenam daripada lapan orang anaknya itu. Perlahan Aziz menyuap nasi goreng kegemarannya ,tiada selera dek bentak dalam hati yang tak mungkin terluah. “ Lagi 5 minit pak Osman kau sampai, makan lekas”. Selesai makan, duduk kesedihan Aziz di beranda kasih rumah tua yang menjadi tempat perteduhan mereka sekeluarga. “Takpe, aku anak lelaki kena kuat,setakat kl aku boleh tempuh” fikir si kecil dalam meredakan hati yang dalam proses menjadi batu bagi menempuh kehidupan yang penuh penipuan manusia. Perlahan ibunya menghampiri sambil menjinjit plastik berisi sedikit bekalan makanan sarapan tadi, “ Aziz , kau duduk sana nanti elok elok , mak terpaksa hantar kau kesana, orang felda semua hantar anak belajar kl , kata orang boleh jadi pandai”. Lantas  berpaling ibunya menahan empangan air mata keibuan daripada dilihat si anak kecil yang bertatih menuju alam berdikari sendiri. “Insyaallah mak”.

      Perjalanan pengembaraan kehidupan si kecil telah pun bermula. Dalam hati si kecil sibuk membina tembok daripada dicerobohi kesedihan perpisahan, dalam otak sibuk berfikir untuk terus berdiri di bumi lumpur kemegahan umat dan dalam tangan kedap memegang kunci pintu permulaan antara dua darjat. Tekad kuat si kecil dengan azam untuk berdiri sendiri tanpa hirauan manusia , tanpa pantauan keluarga , tanpa bantuan sesiapa ,yang  hanya mengharap pandangnya Pencipta yang MAHA ESA terhadap si kecil yang bermula ini. Permulaan kepada perubahan hidup seorang anak kecil.

5 comments:

  1. Penulisan yang menarik. Memang duka penulisan berkisarkan ibu bapa ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih...haah,ni projek yang ana katakan tu..pasal ibu bapa.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete