Total Pageviews

Sunday, March 27, 2016

Aziz #3 Jangan Dilawan

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

         Beberapa kali kepala aziz ditunjal. Tubuh kecil itu juga diperlakukan seperti punching bag, disepak,ditumbuk dan dipijak sesuka hati. Hujah mereka hanya sebab kami juga dahulu diperlakukan sedemikian rupa, nanti korang masuk tahun senior korang bantai pula junior junior. Alasan bodoh bagi memuaskan nafsu anjing mereka. Jika setiap generasi berfikiran sebegitu , maka sampahlah insitusi persekolahan. Aziz hanya membatukan diri dan memejamkan mata bagi menahan sakit. Setelah puas Aziz diperlakukan tidak kurang seperti tahanan penjara, Aziz kembali ke katil dalam keadaan badan sengal sengal lantas terus berbaring kepenatan.  Sedang asyik Aziz melayan perasaan, tiba tiba terjulur tangan dari katil atas sambil mengenggam botol minyak gamat. Kelihatan sepasang kaki menjulur . “Bukk” bunyi kaki bertemu lantai, tersengih Mizan sambil menghulurkan minyak gamat kepada Aziz. “Aziz,kau  ambil ubat ni,sapu badan kau, aku tengok tadi berani juga kau tolak permintaan Abang Man , Tak pasal pasal malam tadi ko kena ‘tarik’ dengan budak atas” kata Mizan kekaguman. “Aku pun kalau ikut hati nak je lawan balik,ingat aku datang sini ‘kosong’,nak je aku kunci tangan samseng samseng sekolah tu,sebab aku ingat pesan abah aku je jangan guna ilmu silat ni dekat sekolah, kalau tak memang aku ligan dorang”. Mizan hanya memandang simpati dan kagum dengan kawan yang baru dikenaliny itu seminggu. “ Kau ajar aku nanti ye ilmu silat kau tu Aziz”. Hanya senyuman yang dibalas.

          Mizan , budak sebaya yang berasal dari Felda Jengka 19 tidak jauh dari felda aziz. Satu satunya kawan yang sudi berkawan dengan Aziz yang lebih gemar mendiamkan diri dan tidak bergaul bersama manusia. Malam itu, selepas menyapu ubat pada badan Aziz, mereka berkongsi cerita peribadi masing masing. “ Wei Aziz, kau kan dapat masuk kelas 1 Kejora, kau ada kenal tak budak perempuan nama dia Munirah?” tanya Mizan bersungguh. “ Seingat aku jan, macam ada, tapi aku tak pasti la yang mana,pernah dengar nama camtu jela” balas Aziz. “ Kalau kau nak tahu , budak perempuan tu dari felda aku, lama dah aku berkenan, tapi bapak dia garang , pernah aku dikejarnya dengan galah rambutan, mahu aku tak takut dengan bapak dia”bersungguh Mizan bercerita sambil tangannya tak henti menunjukkan gaya. “Garang gila bapak dia, tapi seingat aku ,bukan kau ke yang kantoi curi  durian ladang dia, memang la marah orang tua tu, kalau kau minta sopan sopan elok elok, bukan durian je kau dapat mungkin Munirah sekali bapak dia tawarkan, tula budi tu kena jaga, akhlak tu kena kemas, baru orang suka”. Falsafah cinta ketika umur baru berjinak jinak masuk belasan tahun hanyalah terhad dan jumud pada ‘aku suka la tengok budak ni’ atau ‘suka apabila diri dikaitkan dengannya’ dan pelbagai lagi perasaan aneh yang bertandang atau semangat menjadi paling baik apabila orang yang disukai kelihatan. Terhad dan terbatas, tidak matang dalam mengenali cinta Agung yang sebenar.

          Begitulah tahap kami yang baru permulaan umur kematangan. Tidak membincangkan hal hal berat ataupun common sense seperti masalah ekonomi ataupun kalau aku buat sebegini apa yang akan terjadi?. Hanya berseronok dan cuba menjadi paling cool dalam kalangan teman teman. Kerana yang paling cool dianggap menarik, maka siapa yang mahu ketinggalan peredaran ini. Seluar boot cut menjadi trend, maka berbondong kami memakainya, seluar fit atau cikang mengambil alih trend semasa, maka terjunlah kami kami kedalamnya. Lebih selesa mengikut arus ataupun tidak mahu rasa ditinggalkan. Tidak mahu menjadi berbeza dengan rakan sebaya. Beginilah tahap pemikiran remaja yang dirasakan oleh sesiapa pun yang memerhati. “Jan , aku ngantuk la, esok aku ingat nak outing,nak pergi tengok bandar Kuala Lumpur, kau nak ikut kan?” sambil menutup mulut. “ Nak la, aku dah mintak tolong Abang Paan teman kita esok”. Sambil menarik selimut, Aziz memikirkan keluarga di rumah, sudah seminggu tidak menerima khabar,memang berat bagi anak ini. Jatuh airmata tak tertahan. Moga rindu ini sampai kepada mereka doanya.




No comments:

Post a Comment