Total Pageviews

Wednesday, March 2, 2016

A.J.A.L

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..


Ajal merupakan Makhluk Allah yang pasti,akan tetapi waktu dan keadaannya masih misteri. Setiap yang bernyawa pasti akan merasai maut. Pernahkah kita terfikir kenapa manusia begitu suka dan bergembira ketika saat kelahiran akan tetapi duka dan bersedih ketika saat kematian. Padahal kedua duanya adalah ujian Tuhan kepada kita baik kelahiran mahupun kematian. Ini membuktikan satu lagi makhluk Tuhan yang mengambil peranan dalam menentukan perjalanan ini iaitu PERASAAN. Begitu luasnya sifat Maha Adil Tuhan yang tidak memberikan setiap kesedihan dalam ujian dan setiap kegembiraan dalam ujian kehidupan. Kita yang seringkali leka, apabila gembira katanya nikmat sehingga lupa bahawa ini juga ujian. Apabila sedih katanya bala sehingga menyalahkan takdir Tuhan semata. Begitulah lemahnya manusia.

Baru baru ini , saya dikejutkan dengan berita pemergian seorang guru di sekolah menengah saya. Tidak dinafikan , kesedihan melanda bumi barakah hisamuddin. Betapa pilunya hati kami kerana telah kehilangan dua insan yang amat bermakna dalam hidup kami. Moga Allah merahmati roh mereka dan menempatkan mereka dalam golongan mereka yang mendapat rahmatNya.

                                                                            *****

Sampai sahaja di rumah selepas tamat kuliah , saya membuka wifi handphone , dan ratusan mesej whatapps daripada belasan grup dan individu menerjah masuk. Banyak yang mengarut. Pertama sekali , saya buka whatapps keluarga, dan mendapat berita pemergian seorang guru di sekolah menengah saya dan adik adik saya. Saya terus menelefon umi bagi bertanyakan lebih lanjut. Group sekolah hisamuddin Jordan juga telah mulai dengan ucapan takziah dan innalillah, aku yang lambat kerana ketiadaan internet di  luar rumah.

Dada sebak, airmata bergenang. Umi saya juga seorang guru di sebuah sekolah berhampiran. Justeru, semasa saya berada di tingkatan tiga saya mencari watak guru yang benar benar mirip perwatakan umi di sekolah. Kemudiaan ketemu saya dengan guru ini. Pertama anak anaknya bersekolah di sekolah rendah islam hira , persamaan pertama lulus. Keduanya, dari sudut pemakaian dan gaya sama. Seterusnya, kegarangan beliau juga boleh saya katakan sama dengan umi di sekolah merujuk kepada anak anak murid umi. Check. So, saya jumpa dengan guru yang sama dengan umi. Ini membuatkan saya begitu sedih.

                                                                        *****

Begitu juga ada beberapa kawan yang sebaya telah pergi meninggalkan kami bagi menghadap Ilahi. Ungkapan ajal itu tidak mengenal siapa dan tidak mengenal masa mudah untuk disembang, disyarah dan dinasihat. Hakikatnya realiti berdepan dengan kehilangan itu sendiri sukar untuk diterima. Itulah hakikat manusia yang lemah. Bagaimana kita begitu gah membaca dan menghafal ayat setiap yang bernyawa pasti akan mati tetapi mentadabbur atau beramal dengan ayat ini begitu kurang.


Manusia memang lemah, tetapi ingat jika kita bergantung dengan yang Maha Kuat maka kita akan dibantu untuk berdiri semula.

Jadi paling tidak kita hargailah setiap yang bernyawa disekeliling kita. Tidak kira manusia, haiwan, tumbuhan dan segala makhluk yang lain.

Walaupun kita berbeza jangan ketepikan persamaan kita yang kita akan berdepan AJAL.


#Blogkutuli..



No comments:

Post a Comment