Total Pageviews

Monday, March 21, 2016

Manusia dan Jawatan.

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

Setiap manusia tidak terlepas daripada tanggungjawab sama ada terpikul atasnya jawatan ataupun tidak. Terdapat lebih 7 billion manusia ,tidak semuanya berkongsi karakter yang sama. Berkenaan jawatan, ada yang sanggup berjuang bagi memenuhi jawatan yang diinginkan, ada yang tidak sanggup menanggung beratnya taklifan, ada yang hanya memenuhi untuk kepentingan diri, ada yang menolak kerana tidak mahu memenatkan diri dan ada yang menerima secara terpaksa. Apa apa pun niat seseorang itu menerima , hanya Allah dan dirinya sahaja yang tahu apa yang disembunyikan dalam hatinya.

                                                                     ****

Nama. Atas benda ini manusia sanggup bergadai prinsip dan maruah. Atas benda ini juga manusia menjadi mulia dan terjaga. Apabila seseorang itu telah membawa nama sesuatu, pergerakannya juga terbatas dan lebih dijaga. Ini yang menjadi ujian buat manusia yang memegang nama. Adakah lakonannya itu atas dasar nama semata ataupun memang wajahnya yang sebenar. Bagi yang kononnya tidak membawa nama apa apa pula bebas melakukan apa sahaja yang disukai. Adakah ini menunjukkan bahawa manusia itu kadang kala berasa takut untuk diberi taklifan dan berselindung di sebalik kebebasan? Adakah mereka berasa jelik dengan tanggungjawab dan mencipta kebebasan sendiri bagi menutup kekosongan mereka? Entahlah itu jawapan kita dengan hati kita. Takdir Tuhan buat masa ini hanya menjadi hujah alasan bagi manusia, bukan lagi sebagai peneman dan pedoman kita.

                                                                      ****

Masih ingat lagi peristiwa yang berlaku ketika berada di tingkatan lima. Apabila terdapat sekumpulan pelajar yang tengah menolong guru mengangkat kerusi ke tingkat atas, terdapat seorang pelajar yang berkata " wei, jom tolong nanti dapat nama " dan ada yang membalas sinis " kalau nak nama tak payah angkat berat berat camni , dari selepas lahir mak bapak ko dah bagi nama , tak cukup ke? ". Walaupun kedengaran janggal tapi melihat kepada mentaliti manusia yang meletakkan nama sebagai tujuan amatlah sedih. Terdapat sebahagian manusia juga hanya akan bergaul atau melayan mereka yang akan menaikkan nama mereka ataupun memberi nilai tambah kepada personaliti mereka. Tidaklah kita perlu hairan ,kerana memang manusia sifatnya begitu, kita hanya dicantikkan akhlak dan dimuliakan dengan ilmu dan kesedaran.

                                                                     ****

Kembali kepada jawatan. Ralitnya, terdapat tiga jenis penerimaan terhadap sesiapa pun yang berjawatan. Yang pertama, dia akan dipuji dan diucap tahniah atas jawatan yang diterima. Dia akan dianggap hebat kerana memegang jawatan. Dia akan dianggap sebagai orang yang memiliki kelebihan yang pelbagai. Benda ini adalah racun bagi setiap sesiapa yang berjawatan jikalau jiwanya tidak kuat dek hamburan pujian kelak hatinya akan tenggelam dan hanyut. Keduanya , golongan yang memegang taklifan akan diherdik malah mungkin dipulau atas sebab jawatan yang dipikul. Mungkin disebabkan berbeza, dia dipandang hina sebegitu rupa .Diperlekehkan kerana merasakan diri yang berjawatan tidak layak dan patut diganti orang lain atau mungkin yang memaki itu sendiri mengimpikan. Herdikan ,Makian dan Tekanan yang diterima perlu disambut oleh jiwa yang besar dan hati yang terbuka. Benda sebegini juga akan melemahkan dan meruntuhkan diri jika jiwa tidak kuat. Golongan yang ketiga, adalah orang yang masih menganggap kita sama dan cuba membantu kita dalam sedar ataupun senyap, yang menyokong kita bersendiri mahupun beramai. Golongan ini jangan kita lupakan kerana mereka itulah nyawa dan cinta.

                                                                   ****

Bagi aku sendiri , tiada apa yang perlu dibanggakan ataupun dirisaukan jika kita memiliki jawatan. Aku sendiri rasa jawatan tiada apa melainkan kerja dan tanggungjawab. Semua orang memiliki tanggungjawab yang berbeza, jadi jawatan hanyalah nama yang berbeza. Hanya yang tidak melihatnya sahaja akan merasakan perbezaan yang ketara. Padahal perbezaannya hanya nama pada tanggungjawab tersebut. Lainlah bagi mereka yang lupa dan endahkan tanggungjawab mereka dan lari bersembunyi daripada tanggungjawab tersebut lalu ,mencipta kebebasan yang menipu.

                                                                    ****

Bagi sesiapa pun yang sedar akan dirinya telah dipertanggungjawabkan dengan sesuatu, kita boleh sedar bahawa kita mampu berhadapan cabaran cuma kita yang mencipta alasan.


*tulisan ini ditulis bagi menghidupkan semangat exam..hehe
*markah yang tidak pernah tidak mengecewakan..hehehe



No comments:

Post a Comment