Total Pageviews

Tuesday, March 8, 2016

Siapa haiwan sebenarnya?

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM...

Manusia merupakan makhluk yang dimuliakan oleh Allah dengan pelbagai kurniaan nikmat dan kelebihan. Jika dibandingkan dengan haiwan atau tumbuhan , kita sebagai manusia yang dikurniakan Akal perlu bersyukur dan memenuhi tanggungjawab kita sebagai khalifah dengan sebetulnya.

Tapi begitulah manusia , disamping dikurniakan akal dan beberapa kelebihan ,kita juga memiliki sifat sifat yang menyamakan kita dengan makhluk Allah iaitu haiwan. Betapa punahnya kehidupan bertamadun manusia sekarang apabila nilai kemanusiaan kita abaikan. Hinanya kita sebagai manusia mendabik dada mengaku sebagai makhluk terhebat tetapi realitinya kita yang memusnahkan dan membawa kerosakan kepada makhluk Tuhan yang lain.

Jika kita lihat realiti hari ini, bagaimana manusia semakin mengambil alih tugas binatang dalam kehidupan sosial. Sifat tamak,rakus,kejam dan pentingkan diri sendiri semakin menjadi drama kehidupan seharian. Sebagai contoh kita dapat lihat, bagaimana kawan sanggup menipu kawan demi secuit nikmat dunia yang mana kalau haiwan pun berkongsi hasil makanan bersama. Tambahan lagi , manusia yang kini semakin pentingkan diri, biar aku sahaja yang senang, biar nama aku seorang yang didendang, biar peribadi aku seorang yang dicanang. Sedangkan haiwan saling melengkapi dalam ekosistem mereka tersendiri.

Betapa gilanya manusia, yang tinggi memandang hina yang rendah. Yang rendah bersangka buruk dan berdengki dengan yang tinggi. Ironinya amalan kita tidak seindah percakapan kita. Katakan apa sahaja kata kata manis atau nasihat, manusialh juaranya akan tetapi tiba kepada pengamalan kita gagal. Kita yang dikurniakan segala kelebihan lupa akan tujuan asal sebagai manusia.

Kita lihat macam mana manusia melayan haiwan. Demi menonjolkan imej yang baik, terhegeh hegeh manusia mencari kamera bagi menjadi bukti bahawa kitalah yang paling sayang kepada haiwan. Ironinya,apabila haiwan datang memohon simpati agar diberi sedikit makanan atau perlindungan, kita halau malah sanggup menyeksa mereka. Gamaknya haiwan pun perlu belajar ilmu hebahan agar manusia takut kepada mereka. Manusia sekarang lebih takut diviral atau dihebahkan keburukan mereka berbanding cuai dalam tanggungjawab.

Bukanlah semua manusia sebegitu, cuma sebilangan yang melakukannya.
Jadi, siapa haiwan sebenarnya?


(idea tolong datang please!!!! , saya belanja brosted nak?)....


2 comments: