Total Pageviews

Monday, April 11, 2016

Kambing dan Serigala...

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

Maka keluarlah anak kambing dari kandangnya ingin menerokai hutan tebal warisan bumi. Berlari laju meninggalkan kandang takut dilihat oleh pengembala kambing yang berjaga. Berhenti letih di sebatang sungai , dirinya termenung memikirkan sesuatu. "Aku ni kambing selalu diperlekehkan oleh orang,kata aku binatang busuk la, bodoh la, tak menarik la. Aku dah bosan jadi kambing, aku nak jadi binatang lain". Ketika sedang meneguk air sungai, si anak kambing melihat depannya terdapat seekor serigala sedang berehat di bawah sepohon pokok yang redang. Melihat binatang baru yang amat cool dari sudut pandang anak kambing itu, maka dia pun menghampiri serigala itu dan berlakulah perbualan.

Anak kambing : salam perkenalan, aku ni kambing, aku lihat dirimu sungguh menarik, badan yang besar, bulu yang gelap, wajah yang garang dan banyak  lagi kelebihan dirimu. Bolehkah aku ingin menirumu.

Serigala : salam perkenalan , wahai si anak kambing yang muda. Aku bernama serigala. Sungguh dirimu muda, belajar mengenal kehidupan. Aku ingin nasihat dirimu jangan kau cepat menyimpulkan perkara hanya berdasarkan luaran dan jangan juga kau sekali kali cuba untuk merubah tabiat dirimu hanya kerana kau berasa yang lain lebih menarik. Jika kau kenal siapa dan apa diriku yang sebenar maka kau akan lari jauh dari diriku. Sekarang aku nasihatkan kau supaya kau berjalan dan memerhati bukan hanya berjalan kosong kelak hidupan lain akan memandang mu jelik.

dan seterusnya~~~~~~~..............
                                                                          ****

Terbangun aku daripada tidur, maghrib mendekat asar belum ku tunaikan. Segera aku berwuduk yang batal akibat tidurku dan mula menunaikan kewajipan seorang hamba. Khilafku yang tertidur selepas menghempaskan badanku ke tilam nipis milik penghuni sebelumku (terima kasih ) sejurus pulang dari jadual harianku. Bukan kepenatan tetapi kebosanan dan kekecewaan. Aku termenung sambil menikmati sunyinya persekitaran, damainya angin petang , birunya awan. Teringatku pada mimpi sebentar tadi, bagaimana nasihat daripada serigala tadi menyedarkan aku. Aku mengelamun jauh....

Dunia menuju kedewasaan memang banyak jalan ceritanya. Bagaimana ramai yang mempunyai tujuan yang sama tetapi memilih jalan yang berbeza . Aku sedih apabila mengenangkan apabila terdapat beberapa kenalanku yang begitu asyik dengan penerimaan manusia lain dan persekitaran baru. Mereka yang dahulunya riang,sopan dan naif kini berubah kasar dan teruk. Rokok menjadi teman, dadah menjadi cubaan.  Remaja memang tidak suka berbeza dengan persekitarannya, Begitu juga situasi apabila arus sekelilingnya dalam keadaan terintelektual ataupun golongan menongkah arus, maka dirinya juga berlagak bahawa segala di dunia adalah salah kecuali dirinya. Tidak juga lupa bahawa jika arus dunia yang berdekaan dengannya adalah keadaan yang menogak keburukan tanpa segan silu, maka dirinya yang dahulu lain sanggup menukar imej bagi kelihatan sama dengan sekelilingnya.

                                                                          ****

Jika kita berubah disebabkan persekitaran, kenapa kita tidak mampu mengubah persekitaran? Tidakkah kita yang membentuk persekitaran.

Aku pula? , kekal begini tiada perubahan hanya menulis dan menggemukkan badan. Moga kita mampu merubah keadaan.

* Satu lagi , aku nak tegur pasal common sense, mudah cerita semua orang ada perasaan dan batas kesabaran. So, hanya makhluk yang tak berperasaan seperti meja ,kerusi dan baldi je yang tak fikir pasal perasaan dan diri orang lain. Setiap dari kita perlu tingkatkan kesedaran yang kita hidup dengan manusia bukan dengan makhluk tak berperasaan.

* Bagaimana ithar tu dikatakan begitu jugalah perlu dipraktikan.

# tulisan ini ditulis selepas solat zohor,hehehehe
# tulisan ini juga tidak ada kaitan dengan sesiapa sekadar ilusi penulis.

1 comment: