Total Pageviews

Monday, May 9, 2016

Aku dan Diri

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM..

A : Kenapa muram je aku tengok kau ni,B ?

B : Hurmm, aku rasa down sangat , aku rasa tak yakin dengan diri sendiri. Aku rasa diri aku yang paling lemah dalam kalangan kita ni. Apa apapun aku rasa aku tak mampu untuk berdiri sendiri.

A : Faham , tapi kau perasan tak semua perasaan ni kau sendiri yang rasa. Orang lain tak rasa macam tu pun dekat kau . Kau yang berperang dengan diri sendiri. Then, kau lemah sendiri, lagi buruk kau tak cuba perbaiki perasaan sebegitu

B :  Hurmm.. * mengalir air mata * . Aku pun buntu. Bukan Aku tak nak berubah tapi aku tak mampu tambah pula dengan tekanan masalah luar.

A : Sekarang kau dengar apa aku bagitahu ni . Nak yakin dengan diri memang mudah. Jangan kau bandingkan orang lain dengan diri kau. Apa yang kau kena fikirkan ialah diri sendiri dan orang yang berharap kepada kau walaupun seorang.


                                                                    *********


Pertama sekali, kehidupan ini bukan untuk dibandingkan. Kehidupan ini juga tidak boleh disamakan. Setiap daripada kita memegang watak yang berbeza dan skrip yang khas hanya untuk diri kita. Tidak adil sama sekali watak dibandingkan hanya pada satu perkara dan menidakkan perkara yang lain.

Manusia itu seharusnya dihargai pada apa pun kelebihan mereka. Perkara ini tidak termasuk perkara yang jahat ini kerana tiada lagi watak dalam dunia ini dilahirkan dengan fitrahnya kejahatan. Allah itu maha adil dalam setiap perjalanan Qadha dan Qadar. Kita sebagai manusia yang tidak dapat melihat keadilan dalam setiap peristiwa , dan disitu fungsinya iman bagi merasainya.


                                                                   *********


Once you start love yourself , then endless of love will come. Keyakinan kita dengan Tuhan kena padu, baru dalaman kita tidak mudah goyah dan lemah. Usaha dengan kudrat dan segala peluang yang kita ada sehingga tiada ruang lagi untuk diusahakan. Baru kita boleh mengalah.

Segala yang berkaitan diri kita, kita yang perlu bertindak bagi mendapatkan apa yang terbaik untuk diri kita. Kita yang bertanggungjawab atas diri kita.

Di samping itu, walaupun kita mengejar kebahagiaan untuk diri kita jangan sesekali kita merosakkan atau menganggu kebahagiaan orang lain.

Jika orang sekeliling kita tidak bahagia dengan kehadiran kita walaupun kita bahagia sendirian , berjaga jaga lah itu petanda bahawa sikap pentingkan diri dah menguasai.

   
                                                                   *********

Hari ini admin sangat penat dan bosan dengan kehidupan yang berpura pura. Jika semua tak nak menyelesaikan masalah ataupun tak nak berusaha untuk mencapai kedamaian, seribu kebaikan pun yang dilakukan akan dipandang masyarakat sebagai sampah dan fitnah.

Tidak ada masalah nak putus asa ataupun berdiam diri, tapi sampai bila. Jangan bina alasan atas benda benda remeh. Jika nak penat, semua orang penat. Jika kata ada masalah peribadi, ingat orang lain hanya bahagia sahaja ke? Sehabis baik cuba tonjolkan sisi yang ceria, suatu masa akan mati juga watak itu. Semoga dihindari sebelum terjadi.


# doakan aziz 5 muncul dalam masa terdekat.

1 comment:

  1. Thanks for the semangat. I can feel the spirit in your words.. doakan aku mampu tunjuk watak yang tak menyakitkan mata orang lain dan tidak menjadi topeng kepada diri sendiri

    ReplyDelete