Total Pageviews

Thursday, January 25, 2018

#Aiman : Catatan dua Tanah Haram.

` Often we try, we cry then we fly '

Aiman mengalihkan sebuah kotak dan dibawahnya terdapat sebuah buku kecil. Dia menyelak beberapa halaman berdebu dan ketemukan sebuah catatan dihelaian tengah buku kecil itu.........

19 JAN 2022

     Aku catatkan ini untuk peringatan dirinya, mungkin 10 tahun yang akan datang. Biarpun awal atau lambat lagi dia memerlukan. Tapi cukuplah apabila diperlukan aku ada.

     Moga ini bukan kekalahan bagi dirinya.

     Aku hanya mampu berdiri disamping , keterbatasan aku dalam berkomunikasi dengannya menyekat segala ruang jawapan bagi persoalan dimindanya.

    Setiap kerisauan , setiap gelisahnya menjadi catur bagi diriku. Yang perlu aku susun bijak untuk berjaya.

    Tidak pernah aku berfikir bahawa pengorbanan ini tidak berguna dan sia sia kerana dirinya adalah diriku juga. Padaku dirinya ibarat daun pada pokok, yang menjalankan tugas photosintesis bagi ruang tenaga dan kerja.

    Moga walaupun tidak aku tuju khusus kepadanya tapi tepat sampai dan memberi kesan.

    Tidak aku jauh malah aku sentiasa inginkan kebaikan buatmu.

    Moga engkau sedar pada pengorbanan ini.

                                                                   *********
    Dia menghilangkan sedikit keegoannya untuk menceritakan kepadaku pada malam yang senyap.

    Perbualan yang tidak bersuara, hanya hati dan akal yang bercerita dan berkongsi kisah sesama sendiri. Semuanya hanyalah untuk membantu dia.

    Bilangnya lagi.

  Perjalanan ke tanah haram bukanlah untuk dikhususkan untuk menghadapi hari yang mendatang tapi bagi muhasabah dan memikirkan hal hal yang telah berlalu.

    Perkara perkara yang membantutkan perjalanan seharian perlu diselesaikan untuk menghabiskan baki bulan bulan yang terkahir. Dia kira ini perkara yang penting.

     Apa yang diyakini bahawa Allah itu tidak akan meninggalkan hambanya walaupun yang paling berdosa padanya. Diteruskan zikir dan fikir dengan harapan seperti hari lusa akan berakhir.



                                                                    ***********

     Seorang tua berdiri dan berkata pada yang muda. Adakah seorang lelaki yang menyiapkan diri bertahun tahun untuk mendaki sebuah gunung, dan merasa kekalahan apabila di puncaknya hanya cuaca buruk dan tiada pemandangan indah yang diimpikan? Tidak, berkata pendaki kepada gunung, cuaca ini akan berubah dan aku juga akan bersedia, sedangkan engkau gunung akan kekal dan menungguku.

     Adakah sehelai daun itu berduka apabila dia berguguran? Tidak. Malah berkata pokok pada daun itu, Ini adalah kitaran kehidupan. Engkau mungkin fikir engkau telah mati. Tidak, bahkan engkau kekal hidup di dalam ku. Engkau wahai daun yang diberikan fungsi oleh Tuhan untuk memberi aku pernafasan, makanan dan engkau juga membuatkan aku dicintai manusia. Engkau memberikan teduh kepada para pengembara. Engkau yang membuatkan aku tenang dipandang pada cantiknya hijau warna.

   Losing a battle or losing everything or a precious thing we thought we possessed will bring us moments of sadness. But when the moments pass, we will discover the hidden strength that exists in each of us. A strength that will surprise us and increase our self respect.

                                                                   ***********

   Aiman sedar bahawa catatan ini perlu sampai maklumatnya pada tuan yang dituju.

   Beberapa helaian terus diselak, keinginan Aiman semakin kuat untuk tahu siapa penulis dan kepada siapa yang dituju nasihat ini.

  Siapakah dia dan aku?

  Aiman menjangkakan mungkin ini nasihat abang kepada adik, atau seorang ayah kepada anaknya , mungkin juga pasangan kepada pasangan hidupnya yang dicintai.

   Di akhir catatan tiada tulisan yang menjelaskan siapa dia dan aku. Itu yang menjadi keutaaman Aiman berbanding isi nasihat di dalamnya. Mungkin itu lumrah manusia yang suka lihat pada luaran dan terlupa pada isi dalaman sesuatu.

   Mata hitam Aiman terlekat pada kecil tulisan di halaman terakhir buku itu,selepas beberapa helaian kosong tanpa tulisan.

                                               Aku : Hati ini
                                               Dia  : Aku

     * You have many things to love to, and if they vanish, you will move on, but this one yourself, you only have one. Keep it bright and tight.

# The people who really help others are not trying to be useful, but are simply eading a useful life. They rarely give advice but serve as an example.

Terima kasih pada sumber.
1. Manuscript found in accra - Paulo Coelho
2. Perjalanan ke Tanah Haram.


 


 

No comments:

Post a Comment